Bourgonje - Reisverslag uit Chabeuil, Frankrijk van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu Bourgonje - Reisverslag uit Chabeuil, Frankrijk van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

Bourgonje

Door: Claudia

12 Augustus 2015 | Frankrijk, Chabeuil

Vandaag op de fiets vertrokken uit Cluny. De route loopt over een oude spoorlijn naar Givry. Tiemen is de eerste 15 km mee gefietst en in Cormatin hebben we samen een bakje koffie gedronken. Ik was vergeten om mijn bidon te vulken en vroeg aan dd uitbater water. Ik kreeg gelijk het antwoord dat dat niet de bedoeling aas etc etc. Hij heeft toch mijn fles gevuld maar het ging niet van harte. Ik ben na de koffie verder gefietst en Tiemen is terug gegaan naar de camping waar de caravan al aangekoppeld stond. Hij is toen van Cluny naar Beaune gereden. Een routevan ongeveer 75 km. Na Givry heb ik de voie verte naar Chalon sur Saone genomen. Ook dat is een oude spoorlijn. In Chalon houdt deze route op, maar je kunt dan de bordjes van Chagny volgen. Je wordt eerst door dd stad geleid en vervolgens kom je op de route die langs een kanaal loopt met allemaal sluisjes. Onderweg kom ik in onguur type op de fiets tegen die bij zijn kruis een aftrekkende beweging maakt en mij aankijkt. Ik keek vervolgens opzij en ben langs hem heen gefietst, met de gedachten...vieze smeerlap en als je mij achterna komt krijg je een flinke trap in je kruis en dan jodel je wel. Gelukkig kwam ik daarna wel wat meer fietsers tegen. Vlak bij een sluis heb ik even pauze gehouden. Ik zat op een steen en zag ineens het water in het kanaal omhoog komen en over de rand heen gaan. Ik dacht nu wordt het natte voeten, maar gelukkig daalde het gelijk weer wat doordat er ergens een overloop was. In Chagny heb ik de route naar Santenay genomen. Ook deze loopt langs het kanaal. In Santenay waar ee heel goed restaurant zit en het teras bomvol, heb ik de route opgepakt naar Beaune. Deze route loopt door de wijnvelden en de kleine dorpjes. Hier is het wel wat klimmen en dalen, te vergelijken met limburg, dus prima te doen. 15 km voor Beaune kwam Tiemen mij weer tegemoet rijden en hebben we nog in Meursault een terras gepakt. Uiteindelijk kwamen op de camping aan en had ik 105 km op de teller, maar toch nog energie over omdat ik nu zonder 25 kg bagage had gefietst en niet zulke bwklimmingen had als in de jura.

• 12 Augustus 2015 - 18:30

Gerard:

Ha ik dacht dat je alweer thuis was, het was even stil maar gelukkig je fietst weer.Je beleeft weer van alles lees ik dus ga er weer goed voor zitten.
    Er is in dat gebied ook nog een sluizen trap van 11 sluizen achter elkaar,is ook erg mooi om te zien en nog leuker om het met een boot tedoen. Kost wat tijd maar dan heb je ook wat.

Veel fiets plezier nog.

• 12 Augustus 2015 - 20:08

Karin:

105 km vind ik ook zonder bagage toch wel wat veel. Je bent een kanjer.

• 12 Augustus 2015 - 22:32

Claudia:

Hoi Gerard,

Zodra Tiemen komt dan zit de daadwerkelijke fietsvakantie er op en fietsen we nog wel samen een tochtje ( kan ook nog wel een km of 70 zijn) maar dat is toch anders dan alleen (met een tent). Als er mogelijkheden zijn dat de afstand v de ene camping naar de volgende niet zo groot zijn, dan pak ik de fiets. Ik geniet dan meer vande omgeving dan in de auto.

• 12 Augustus 2015 - 22:34

Claudia:

Karin, dank je wel voor al jouw leuke reacties!