Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

Varanasi

Door: webmaster

18 November 2010 | India, Vāranāsi

Tis alweer even geleden maar we waren in Khajurano gebleven. De volgende dag hadden we een lange rit naar Allahabad. Op zich een mooie rit zij het dat het een verschrikkelijke slechte weg was. Hoe bedoel je "weg". Soms was deze geheel weg en restte ons alleen puin, zand, stof en levensgrote gaten van soms wel 40 cm diep. Veel (vracht)-wagens stonden hier kapot en wat opviel is dat waar deze kapot gingen ook bleven staan. Al was het ook midden op de weg. De wielen werden er dan afgedraaid, elders gemaakt en dan kwam men weer terug. De route was 270 km en we hebben er zeker 8 uur overgedaan. We kwamen dan ook laat in Allahabad aan. De volgende morgen heel vroeg uit de veren. Het was de eerste kennismaking met de Ganges, de heilige rivier. Hier gaan de mensen in alle vroegte baden. Kan me niet voorstellen dat je van dit water echt schoon wordt.. (innerlijk wellicht wel) Na de boottrip zijn we per bus naar Churra gereden alwaar we ons opnieuw hebben ingescheept voor een ca. 3 uur durende tocht over de Ganges naar Varanasi. Hier kwamen we in het donker aan en na ee een spectaculaire tocht per tuk-tuk in een nog specaculairdere stad naar ons hotel.. Varanasi is een belevenis en heel indrukwekkend. Inderdaad accepteer hier het onacceptabele. Een compleet andere wereld dan de westerse die we gewoon zijn.. In onze ogen is hier niets normaal. Zelfs het verkeer is nog chaotischer dan in de rest van India. Toen we de volgende dag dan ook ons hotel uitliepen viel ons direct al een dood lichaam op welke door de familie werd verzorgd. (lichaam wordt met boter ingesmeerd), ingepakt in kleurige doeken, op een krakkemikkege draagbaar gelegd om afgevoerd te worden naar de Ganges om verbrand te worden. Indien mogelijk vanaf het overlijden binnen een uur. Het lichaam wordt gewoon door 4 of 6 mannen door het chaotische verkeer gedragen of op de fiets vervoerd.

Mensen komen naar Varanasi om te sterven en om verstrooid te worden in de rivier. En dat doen ze hier met bosjes. Er vinden per dag zo'n 250 tot 300 crematies plaats. Heel indrukwekkend is de verbrandingsplaats aan de rivier zelf. We hebben dit van nabij kunnen meemaken. Dichterbij kon niet, dan werd het ons te warm !. En dan te bedenken dat de overblijfselen (ribben en heup) in de rivier worden gegooid. Niet zoals bij ons als poeder maar echt de botten. En dan te bedenken dat 50 meter stroomafwaarts zich iemand zit te wassen en.... ja echt, zit te tandenpoetsen in hetzelfde water......
Goed, morgen vertrekken we vanuit Varanasi naar de grens van Nepal. Opnieuw een lange tocht maar ik denk de moeite waard.

Vanuit, op dit moment een bewolkt, maar lekker warm Varanasi, de artelijke groeten.

PS. de whiskykuur die Claudia heeft gevolgd heeft succes gehad. Ze heeft nergens meer last van. Wij beiden nemen nu deze drank dagelijks preventief in. Puur preventief en niet omdat we het lekker vinden....

• 18 November 2010 - 13:40

Chantal:

Klinkt allemaal super!!! Eén ding mis ik en dat zijn de foto's!
    Morgen dus lekker naar Nepal, eindelijk rust, nou ja rust volgens mij wacht jullie daar een 5daagse wandeltocht te wachten, maar ik verwacht, tijdens de voettocht niet zoveel hectiek en drukte als in India. Geniet er van, en fijn dat de wisky zijn werk doet, is het toch ergens goed voor aangezien je het niet lekker vindt ;-).

• 18 November 2010 - 14:29

Will Hilversum:

Hoi schoonheden.
    Wat een belevenissen zeg. Jullie zullen in eerste instantie wel over je nek zijn gegaan, vooral dat tandenpoetsen in dat lijkwater daar kokhals ik al van.
    Je houdt het niet voor mogelijk in Europa wat daar gebeurt.
    Ik denk dat jullie Nepal prachtig zullen vinden. Mijn zus en zwager en tegenwoordig ook hun dochter gaan er zomers resp. 6 weken tot 3 maanden naar toe. Je komt daar tot rust met al die trekkingen, alhoewel lichamelijk wel inspannend. Prachtige mensen heb ik op foto's gezien en mooie kleding. Je krijgt daar boterthee aangeboden. Mensen zijn daar ook erg arm hoor. Misschien bezichtigen jullie nog een Klooster moet ook geweldig zijn daarbinnen en Claudia er zijn daar hele leuke kleine markten met allemaal zelfmaakspullen, denk wel wat voor jou. Tiemen lekker hè die whisky, dat doodt al die verkeerde bacteriën die daar rondzweven. Beter dan Verbunt nietwaar. Nou lieve mensen, geniet er vooral van en neem het ongemak op de koop toe. Dit zul je niet snel voor een tweede keer doen en je kunt er nu over meepraten. Wat zijn wij toch eigenlijk rijk en we mopperen soms nog. Liefs en tot de volgende mail maar weer. Groetsels van Jan en Will uit Hilversum waar het momenteel druilerig is en maar 7 graden. Doeggg!!!

• 18 November 2010 - 14:52

Corrie:

Hoi vakantieGange(r)s,

Wat bijzonder is het daar. Ik denk dat je je het niet voor kunt stellen als je er niet bent geweest. Vooral hoe ze daar met de doden omgaan. Heel bijzonder.
    Ik ben het met Chantal eens dat er wel eens weer wat nieuwe foto's bij mogen komen. Dan krijg je toch een veel beter beeld van hoe het er werkelijk uitziet. Ben benieuwd.
    Veel plezier op weg naar Nepal.

groetjes vanuit een druilerig Nederland
    van Corrie en ook van Dirk

• 18 November 2010 - 15:09

Marja:

Super, dat de whiskykuur geholpen en heel erg verstandig van jullie dat je het nu preventief blijft innemen, je weet maar nooit. Morgen een goede reis toegewenst, we hoten wel weer wat jullie onderweg tegenkomen, groetjes uit Kampen

• 18 November 2010 - 18:35

Hetty:

Tjonge wat een verhaal zeg, bijna niet voor te stellen ........ ben stiekem toch blij met ons koude Kikkerlandje. Veel plezier nog, groet Hetty