Laatste loodjes - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu Laatste loodjes - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

Laatste loodjes

Door: Tiemen

29 Mei 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Na 1100 kilometer, dik 11000 klimmeters, na veel zweetdruppels maar ook na vele regendruppels zijn we vandaag, 27 mei in Santiago de Compostella aangekomen en hebben we onze Compostella binnen. Hier in Santiago is het een drukte van belang met alle binnenkomende pelgrims en we hebben het idee dat het veel drukker is dan vorig jaar. Zou betekenen dat het op de route vanuit de Pyreneeën ook veel drukker moet zijn geweest aangezien het op de door ons gereden route het niet zo was. Vandaag, dinsdag de 28e, zijn we naar de mis in de kathedraal geweest. Ook hier was het hartstikke druk. Gelukkig werd vandaag ook het wierookvat in werking gesteld, dat hadden we vorig jaar jammergenoeg gemist. Nadat het vat gevuld is met wierook wordt het aan een stevig touw door de zijportalen van de kathedraal geslingerd. Dat slingeren wordt veroorzaakt door een aantal mensen die, op het juiste moment en net als bij klokkenluiden, aan een touw trekken om vervolgens het wierookvat met grote snelheid door de kerk te laten suizen. Op het laatst raakt het vat bijna het plafond van de kerk. Echt heel indrukwekkend. Het heeft wel wat weg van de klokkenluider van de Notre Dame. ( probeer de film te uploade Verder vandaag een aantal zaken geregeld zoals het terug sturen van onze fietsen, reservering trein naar Madrid waar we zaterdag naar toe gaan. Verder een ander hotelletje gezocht ( en gevonden) want waar we nu slapen is niet veel soeps. Als je de ramen opent mag je blij zijn dat deze in de scharnieren blijven hangen en niet op straat belanden. Zondag zijn we dus uit Ourense vertrokken en net zoals we al dachten; gelijk fors op de pedalen want we moesten dus alle meters, die we zaterdag naar beneden gesjeesd waren, weer netjes inhalen. Dus een klim van 100 meter naar 800 meter...pffffff! Echt een zware etappe, 64 km en ruim 1200 klimmeters. We hebben overnacht in Silleda, een dorp met 1 straat en 2 dwarsstraten. Wel geregeld met een verkeerslicht??. Ook de albergue konden we niet direct vinden en nadat we het adres hadden nagevraagd presteerde men het zelfs om ons naar de verkeerde kant te sturen. Geen wonder dat die Spanjolen in een recessie terecht zijn gekomen.....

• 29 Mei 2013 - 12:32

Jan:

Petje af! Wat een stoere volhouders! Wat een afstand: dik 11000 km volgens Tiemen. Zelfs duizend km vind ik al heel bijzonder, maar een kwart van de aarde omtrek, en dat op je fiets!!!?
    Wanneer jullie weer thuis zijn, zijn wij in Spanje. De rest van Europa ligt onder een grote regenwolk, dus dan maar naar het zuiden.
    Nogmaals : gefeliciteerd met deze prestatie. Wat een super stel!
    Tot ziens, Jan.

• 29 Mei 2013 - 12:53

Claudia:

Hihi, Jan je hebt het fout gelezen. Het zijn 11000 klim-meters, maar niettemin hebben we ook in een paar jaar tijd meer dan 11000 km gefietst tijdens onze vakanties. Toch erg leuk dat je reageert en ik hoop voor jullie op beter weer. 10 juli vlieg ik weer naar Nice in mijn eentje en ga op mijn Fiets Zuid Frankrijk onveilig maken. Tiemen komt weer een kleine twee weken later om mij op te pikken met de caravan. Ik hoop dan ook nog op beter weer. We gaan zaterdag naar Madrid en volgende week donderdag weer naar huis. Jullie heel veel plezier toegewenst!
    Groetjes uit een regenachtig Santiago

• 29 Mei 2013 - 16:00

Will:

Ik zal maar niets over die kilometers zeggen. Dat wordt zo afgezaagd. Lekker overdrijven is ook een vak.
    Grandioos, dat jullie het hebben gehaald en laat nu de champie maar knallen.
    Heel veel plezier in Madrid en verder een goede thuiskomst en we kijken alweer uit naar jullie volgende verslag. Hier is het weer momenteel weer knudde. Twee dagen goed geweest.
    Claudia en Tiemen geniet ervan en groetsels maar weer uit onze hut. Doeg. W.

• 30 Mei 2013 - 08:31

Hetty:

Geweldige prestatie! Jullie hebben het weer gefixt. Gefeliciteerd! Fantastisch, doen niet veel mensen jullie na. Hoewel .... (het is er erg druk). Grapje, petje af. En nu lekker uitrusten in Madrid? Groet Hetty

• 31 Mei 2013 - 14:46

Karin:

Goed he dat wierook vat. Dat gaat met 65 kmper uur door de zij beuk. Ben blij dat jullie dat nu ook gezien hebben. Vergeet je nooit meer

• 31 Mei 2013 - 23:32

Claudia:

Ja, ik ben ook erg blij dat wij dit mee hebben mogen maken! Dat maakt de pelgrimstocht nog specialer!