Lekker weer! - Reisverslag uit Mózar, Spanje van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu Lekker weer! - Reisverslag uit Mózar, Spanje van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

Lekker weer!

Door: Tiemen

22 Mei 2013 | Spanje, Mózar

Van Banos de Montemayor naar Morrille, 72 kilometer, 1172 klimmeters, totale afstand 528 kilometer. (1,62)

Van Morille naar Salamanca, 21 kilometer, 65 klimmeters, totale afstand 549 kilometer (0,84)

Van Salamanca naar Zamora, 75 kilometer, 589 klimmeters, totale afstand 624 kilometer (0,78).

Van Zamora naar Santa Maria de Tera, 91 kilometer, 460 klimmeters, totale afstand 714 kilometer. (0,51).

Tja, en nu zitten we in de tuin van de albergue, samen met een Engelsman, een Spanjool, 2 mensen uit Australië en iemand uit Spanje. Dat is nu de camino, overal komen die mensen vandaan en allemaal voor hetzelfde, lopen of fietsen naar Santiago de Compostella. En dat is een portie gezelligheid !!. Dat je dat samen mag mee meemaken en ook samen mag doen. Oké, de laatste dagen hebben we niet veel gecommuniceerd, enerzijds kwam er niet van, anderzijds is het gewoon niet altijd mogelijk om een en ander onder woorden te brengen. Je moet niets, mag ( bijna) alles, alle tijd is aan je zelf, je beslist zelf wat je doet, trekt je niets van een ander aan (meestal) en gewoon doen als je gek (kost geen moeite) bent. Geen telefoon die je stoort, geen stress, maar gewoon doen wat je wilt doen. Verder hebben we de laatste dagen niet de gewenste weersomstandigheden gehad, veel wind en regen maar nu........ mooi weer, geen regen meer, allemaal veel warmer en dan veranderd de hele wereld. In ieder geval dit gedeelte van Spanje. We hebben het naar onze zin!!.

Vanmorgen uit Zamora vertrokken voor een hele mooie rit naar Santa Maria de Tera, 90 kilometer ver, maar heel mooi!, gisteren van Salamanca naar Zamora gefietst, een mindere dag en een mindere omgeving, maar ook dat had wel wat. Daarvoor van Banos de Montemayor naar Morille gefietst. Zware dag, lange afstand, maar wel in Salamanca aangekomen, een verschrikkelijke mooie stad, hele mooie gebouwen, de oude en de nieuwe kathedraal, de universiteitsgebouwen en, niet te vergeten, het oude centrum. Het is een stad die het bezoeken waard is. Wij zijn daar op kerkepad geweest. Daar ligt heel veel geschiedenis. Helaas ben ik bang dat de pelgrim met fiets in ons hotel niet meer welkom zal zijn. Wij hadden een prima kamer in Salamanca, alleen bleek dat wij een twijfelaar als bed hadden, die de benodigde geluiden gaf, die je eigenlijk niet wilt. Tiemen heeft nog wel eens last van onrustige benen en dat geeft in bed de genodigde geluiden. Daar kun je je al je fantasieën op lost laten. De volgende ochtend viel hij met fiets {die wij op onze kamer moesten stationeren} van de trap af en dat om 07.00 u. 's morgens. Rechtstreeks tegen een houten deur aan gebotst en dus gaf dat een klap van jewelste. Gelukkig was de deur nog heel en je kunt wel nagaan dat we redelijk anoniem de deur uit zijn gegaan. Ik ben wel blij dat hij nog verder kan fietsen. Afgezien van een aantal schrammen gaat het redelijk goed. Inmiddels dik 700 kilometer erop zitten, rest ons nog ongeveer 400 kilometer. Hartstikke op schema dus. Wellicht fietsen we door naar Finistere, het einde van de wereld. We zullen zien!

• 22 Mei 2013 - 20:42

Gerard Klunder:

Het ziet er weer prachtig uit de foto's en het verhaal ik hoop dat het verder goed gaat met Tiemen.
    Blijft bij mij de vraag, hebben jullie ook rustdagen in deze tocht zitten.
    Houd alles op de weg en kijk goed uit ( en snachts kun je gewoon die benen aan elkaar vast zetten.
    Kijk uit naar het volgende verslag

Mvg Gerard en Joke

• 22 Mei 2013 - 23:23

Ria Van Ittersum Ter Avest:

Wat vervelend voor tiemen nog last van gehad met fietsen ???Maar wat een mooie stad he Salamanca heb gewoon heimwee.Het is trouwens al dertig jaar geleden dat ik er was.Hebben jullie trouwens wel rustdagen ???? Ins jullie verder veel plezier en verder goed uutkieken hoor.groetjes uit een nat Zwolle

• 23 Mei 2013 - 08:22

Will:

Hoi,hoi.
    Nou Tiemen, daar ben je goed vanaf gekomen van die duikel. Ik zie het al helemaal voor me hoe jullie weg zijn geslopen. Wel veel geluk, dat alles zo goed is afgelopen.
    Fijn, dat de tocht toch weer leuk wordt. Jullie treffen het nu beter wat het weer betreft. Hier is het de slechtste dag van de week en maar 9 graden. Het is hier echt herfst.
    Prachtige foto's. Geweldige tocht verder en blijf goed gehumeurd, een deuntje zingen onderweg, lijkt dat jullie wat??? Ha, ha, ha. Nou ja. Heel veel plezier en houdt alles heel. Doeg, Will

• 23 Mei 2013 - 09:56

Wim En Annmeaire Van Meurs.:

Wat leuk om een reisverslag van jullie te ontvangen. Voor zover wij internet hebben lezen wij dat trouw.
    Wij zijn zelf ook op reis. 6 mei zijn wij vertrokken richting Berlijn om ons aan te sluiten bij een van de kampeerreizen van de ACSI en de reis gaat via Polen, de Balische staten naar Rusland om een bezoek te brengen aan St. Petersburg.
    Bij Kassel kregen we echter pech met onze auto en moesten de auto bij de garage achter laten en kregen via de ANWB een C4 Picasso waarmee wij de 6000 km. af gaan leggen. Via Poznan in Polen, Vilnius en Nida aan de Oostzee in Litouwen zijn we nu in Riga beland. Het weer is goed, soms een flinke regenbui maar ook al vele dagen rond de 20 graden tot zelfs 30 graden aan toe.
    De wegen zijn soms heel goed en soms ook afschuwelijk met heel veel gaten in de weg waar je zigzaggend om heen moet gaan. Dan wordt de reisdag zeer vermoeiend. Het zijn vaak lange reisdagen van tussen en 300 en 400 km per dag. De groep bestaat uit 17 equipes van caravans en campers met 4 begeleiders er bij.
    Nu staan we op het punt om op de fiets de stad Riga te gaan bezoeken. Ben benieuwd hoe dat zal gaan.
    We zullen jullie op de hoogte houden van onze trip en volgen jullie natuurlijk ook.
    Wij zijn het met jullie eens dat Salamanca een prachtige stad. is. Vooral het Plaza
    Mayor heeft ons hart gestolen. Groet en succes bij het fietsen. Wim en Annemarie

• 23 Mei 2013 - 10:22

Karin:

Finistere moet je doen. Lekker aan de haven verse ganalen van de grill en een goed glas witte wijn. Vergeet niet je extra credential te haelen bij de albergue.
    En natuurlijk naar de vuurtoren waar ze de kleren achterlaten en verbranden.
    Hopelijk komt het mooie weer ok hier heen

• 24 Mei 2013 - 20:03

Hetty:

Tjonge, dat is nog eens goed afgelopen met Tiemen. Later nog last van gehad? De volgende keer misschien eerst maar het bed inspecteren alvorens een kamer te nemen :-). En een rustdag is onderhand misschien ook wel verstandig. Leuke foto's weer. Hopelijk sturen jullie dat mooie weer nu ook onze kant op. Ik wil mijn winterjas nu onderhand wel opbergen! Goede reis verder.
    Groet, Hetty