8 nov. - Reisverslag uit Jaipur, India van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu 8 nov. - Reisverslag uit Jaipur, India van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

8 nov.

Door: webmaster

08 November 2010 | India, Jaipur

Hoi allemaal,

Gisteravond zijn we het dorpje waar wij zaten nog ingelopen. Het is echt een heel andere wereld dan Europa. Zoals wij gisteren al schreven zie je allerlei soorten verkeer. Vooroorlogse fietsen, karren met ezels etc. alles gaat door die nauwe straatjes heen en de koeien lopen er los rond. Ik had het even niet in de gaten en kreeg gelijk een duw van de kop van de koe tegen mijn arm aan. Vervolgens gaf en bolle een kopstoot tegen de kont van Tiemen aan en dat was een zeer komisch gezicht. Zeker als je dat gesputter van Tiemen er ook nog bij hoorde.
Vanmorgen zijn we begonnen met een jeepsafari en hebben daarbij een dorpje bezocht met een gids die daar woonde. Daar lopen allemaal koeien en geiten los, de vrouwen zijn heel kleurrijk gekleed en de kindertjes liepen in schooluniform omdat zij opgehaald werden door een schoolbus. Je zag daar ook oude mannen met een stok lopen met een tulband om in witte kleding waaronder weer dunne magere kromme pootjes onder vandaan kwamen. Wij hebben zelfs een paar woningen van binnen bekeken waaronder die van de gids. Bij die gids waren we niet met de groep maar met z'n vieren. We werden zelfs bij de familie van de gids uitgenodigd om wat te drinken en dat was echt leuk. Het is een heel andere wereld en de mensen zijn vriendelijk. Wat ik nog ben vergeten te schrijven over Dehli is dat wij bij de stadstoer diverse bezienswaardigheden hebben bekeken waaronder een museum van Ghandi, presidentieel paleis etc. etc. maar heel bijzonder was ook de Sikh-tempel. Wij kregen daar hoofddoekjes op..Ook de mannen (en dat stond zeer schattig) en vervolgens moesten wij door een watertje om de voeten te reinigen. Tiemen ging met zijn (heerlijk ruikende....) voeten door het water waarbij de volgende hindoe of sikh zijn gezicht en voeten weer in waste, dus je kunt daar wel iets bij voorstellen. Die sikh-mannen zien er bijzonder uit.
Na die jeeptocht zijn we met onze bus naar Jaipur vertrokken. Het is echt russische roulette (maar wij konden er wel om lachen). Er wordt van alle kanten ingehaald en de sterkste wint dus de ander moet vlug op het laatst aan de kant. Diegene die daarnaast weer rijdt gaat bekans de berm in. Dus op dit soort wegen kun je echt niet fietsen want als zwakste weggebruiker lig je zo naast de weg... Dan kom je weer een kameel tegen en dan weer en ezel met kar etc. etc. Je kijkt je ogen uit en in de bus hoor je dan..." Oh, heb je dat gezien, of ha ha ha, zag je dat..tje dat ging net goed...." Dus jullie begrijpen het al we hebben heel wat te zien onderweg.
Goed wij zijn aangekomen in ons hotel in Jaipur. Een aantal zijn nu naar de film want dat moet ook bijzonder zijn, maar wij genieten van ons terras bij ons appartement met een heerlijk pilsje want die smaakt hier prima. Wij zullen straks wel de verhalen van de anderen horen.
Goed.... nu mag Tiemen schrijven...

Goed, even terug n de geschiedenis: bij wet is het ooit door de Engelsen geregeld dat men links van de weg rijdt. Dat is al heel anders dan bij ons in Nederland. Maar in India is dat al heel lang zo. Echter een kameel weet niet het verschil tussen rechts en links. Ook een geit of een koe heeft hier geen weet van. Helaas weten de Indiers ook het verschil niet tussen links en rechts. Is natuurlijk ook heel moeilijk want het ligt er maar helemaal aan van welke kant je komt???. En is het nu links of rechts van de middenstreep of moet je andere strepen hiervoor gebruiken ? Ik denk dat hierdoor de Indiers volledig de weg kwijt geraakt zijn en dus de gehele rijbaan gebruiken. Ook ik weet onderhand het verschil niet meer tussen links en rechts maar ga het de komende dagen uitzoeken. Jullie horen dus nog van ons !

• 08 November 2010 - 13:06

Marja:

wat spannend en hectisch allemaal, als jullie nu straks in nederland maar wel weten wat links of rechts is....
    groetjes

• 08 November 2010 - 13:19

Karin:

Viel jullie het paleis der winden ook zo tegen. De drukke straat ervoor zie je nooit op de mooie foto's ervan. Ik moest wel ff wennen. Gaan jullie ook naar Amber? is erg mooi, dus als je de kans krijgt, doen.

• 08 November 2010 - 15:56

Jan Hilversum:

Het lijkt me een heel avontuur, De natuur is er schitterend en de chaos ook. Dat is ook weer eens anders.Ik ben nieuwschierig naar de foto's. Groeten Jan, Will

• 08 November 2010 - 15:56

Jan Hilversum:

• 08 November 2010 - 16:42

Karin:

Zo te lezen... vervelen jullie je geen moment!!
    Wij ook niet hoor... maar dan weer op een andere manier.... veel plezier met het vervolg.

• 08 November 2010 - 20:04

Rob & Margriet:

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    We kijken nu al weer uit naar het volgende verhaal.
    Graag zou ik willen weten wat dus links en wat rechts is
    Ik hoop dat je er uitkomt
    groetjes