Grens - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu Grens - Reisverslag uit Sisŏphŏn, Cambodja van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

Grens

Door: Claudia en Tiemen

16 November 2011 | Cambodja, Sisŏphŏn

Vanmorgen vroeg vertrokken richting de grens van Cambodja bij Poipet. Wij hadden gelezen dat het wel anderhalf uur kon duren voordat je daar de grens over bent ivm alle formaliteiten zoals het verkrijgen van een visum. Je moet eerst een formulier van vertrek invullen aan de Thaise grens, daarna krijg je, nadat je in een camera hebt gekeken voor de foto, van de Thaise douane stempels in je paspoort. Vervolgens ga je langs het loket waar je paspoort door een ander wordt gecontroleerd of je de juiste stempels er in hebt staan. Daarna ga je naar het Cambodjaanse deel. Daar moet je naar een gebouw om een visum aan te vragen, hetgeen betekent dat je weer een formulier moet invullen, een pasfoto en geld moet inleveren. Na de benodigde visum ga je naar het volgende loket, waar je wederom een formulier moet invullen voor binnenkomst van het land en krijg je, nadat je wederom in de camera hebt gekeken, de benodigde stempels en dan ben je uiteindelijk de grens over. Achteraf ging het best snel en waren we blij dat we niet in de rij stonden om Thailand binnen te komen. Niettemin kijk je je ogen uit op zo'n grensovergang. Mensen met oude loopkarren, enz. enz. Zie foto's. Cambodja ziet er anders uit. Arm en stoffig omdat de zijwegen uit rood zand bestaat. De route vandaag is ongeveer 55 km. Gelukkig ligt er asfalt op deze doorgaande weg waar het verkeer langs je heen suist. Ik heb gelezen dat later het asfalt ophoudt en dan alleen nog stofhappen wordt. Van een Thai hebben wij mondkapjes gekregen tegen de stof, die we straks kunnen gebruiken. Onderweg worden we door iedereen begroet met "hello!" We zijn benieuwd hoe hier het Engels is. In Thailand hebben we vaak de vogeltjesdans moeten uitvoeren om duidelijk te maken wat we wilden eten en daarbij de geluiden gemaakt. Het was vaak een lacherig tafereel, Maar we hebben iedere dag nog heerlijk gegeten en was het telkens weer een verrassing wat wij op ons bord zouden krijgen wij hebben zelfs noodles soep met stokjes en een lepel gegeten. De noodles waren zo lang dat je de stokjes wel nodig had. Gelukkig mag je wat slurpen want dat betekent dat je het lekker vindt. Nu zitten we in het hotel en gaan we zo het plaatsje Sisophon bekijken. Groetjes uit een heet Cambodja.

• 16 November 2011 - 11:25

Corrie:

hoi hoi,

Het is wel weer een hele tocht die jullie maken. Leuk om te lezen wat jullie nu weer beleven. Heb je wel genoeg kreeftenzalf in je bagage of hebben ze dat daar ook te koop in de winkeltjes?
    Ben benieuwd naar het vervolg van jullie belevenissen.

groetjes Corrie

• 16 November 2011 - 12:09

Tineke:

Heel herkenbaar die foto's, wij zagen vorig jaar in Thailand en Laos soort gelijke tafereeltjes. Lekker genieten van jullie reis! groeten, Tineke

• 16 November 2011 - 13:21

Marja:

leuk die verhalen, zo reizen wij ook een beetje mee
    groetjes Marja

• 16 November 2011 - 16:58

Ad:

Wij kunnen niet wachten tot december 2012, wanneer wij ook willen gaan. Wel precies andersom, maar dan nog.
    Veel fietsplezier gewenst.

• 16 November 2011 - 19:29

Hetty:

Ik ben benieuwd wat jullie in Cambodja te wachten staat. Met de mondkapjes wordt het in ieder geval iets minder zandhappen. Ik geniet van de schitterende foto's. Goede reis verder geniet van alles wat op jullie pad komt.
    Groet!