TUSSEN HEMEL EN HEL?? - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu TUSSEN HEMEL EN HEL?? - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van claudiaentiemen - WaarBenJij.nu

TUSSEN HEMEL EN HEL??

Door: Claudia en Tiemen

30 April 2012 | Spanje, Roncesvalles

Zoals jullie waarschijnlijk wel van mij weten maak ik, Tiemen, deze fietstocht (Camino) niet vanuit religieuze overwegingen maar meer uit culturele en moet je meemaken redenen. Echter als de hel bestaat dan hebben we in ieder geval de weg daar naar toe vandaag wel gevonden. Tjonge jonge wat een verschrikkelijke tocht vanaf ons overnachtingsadres naar boven. Slechts 17 kilometer hebben we vandaag afgelegd, in de stromende regen, wind, mist en koude! Sommige wandelaars hebben in 20 cm sneeuw gelopen. Bovenaan op de pas op 1060 meter, was het maar 2 à 3 graden boven 0 (lees NUL). Afgelopen zaterdag is deze pas nog enkele uren afgesloten geweest in verband met de harde storm en het gevaar voor aardverschuivingen. Sommige mensen zijn volledig onderkoeld aangekomen. Ook wij zijn vandaag geheel doorweekt en verkleumd in Roncevalles aangekomen en hebben meteen een kamer in de refugio besproken. Onze "kamer" is een slaapzaal met ongeveer 25 stapelbedden, in gedeeltes van 4 bedden. Gelukkig een heerlijke warme douche en het krioelt hier van de nationaliteiten. Overal ter wereld komen de Pellegrino's vandaan, allemaal met hetzelfde doel: ooit een keer in je leven Santiago de Compostella halen. Hetzij lopend, fietsend of op een paard. Noren, Bulgaren, Italianen, Russen, Australiërs, Zuid Afrikanen, Venezuelen en Koreanen, noem maar op en ze zijn hier. En wat opvalt is dat het eigenlijk een grote familie is die allemaal dezelfde richting opgaan. Vanavond hebben we gezamenlijke maaltijd genuttigd, samen met nog 50 mensen. Het menu was forel met patatjes. Vervolgens een Spaanse kerkdienst meegemaakt en nu gaan we zo slapen want we hebben helaas vandaag Pamplona niet gehaald, morgen weer een dag!

• 30 April 2012 - 19:42

Hetty:

Wat jammer dat het weer niet meezit. Maar dat komt vast binnenkort helemaal goed. En vandaag misschien niet veel kilometers gefietst maar des te meer geklommen. Petje af!Groet Hetty

• 30 April 2012 - 19:47

Hetty:

• 01 Mei 2012 - 06:45

Corrie :

hoi hoi,

Wat een noodweer zeg, en dat doe je allemaal voor je plezier.
    Nou succes met de rest van de reis naar Pamplona,
    tot later
    groetjes Corrie

• 01 Mei 2012 - 07:25

Karin:

Je weet wel dat je vroeg in het jaar over de pas gaat. Wij waren later hadden ook hele dichte mist, maar op de top werd het mooi weer. Helaas voor jullie niet. Ik heb even naar het weer gekeken, het blijft een beetje kwakkelen, maar de neerslag wordt minder.
    Het is wel bikkelen zo.
    groetjes